شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 16414
  • بورس چگونه نابورس شد؟
    کاهش ۶درصدی شاخص بورس تهران

    کاهش ۶درصدی شاخص بورس تهران

    بانک مرکزی در گزارشی از شاخص‌ها و نماگرهای بازار اوراق بهادار تهران اعلام کرد:‌ در حالی که رقم شاخص کل بورس در پنج ماه سال جاری یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۹۱ واحد رسیده بود، این رقم در پنج ماه سال گذشته به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۴۹ واحد رسیده بود.
    همچنین درصد تغییرات شاخص کل بورس در پنج ماهه امسال نسبت به پنج سال گذشته از ۶ درصد کاهش برخوردار شده ، اما در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل این کاهش ۳٫۲ درصد بوده است.
    شاخص کل با معیار هم وزن در پنج ماه امسال به ۳۹۷ هزار و ۲۹۶ واحد رسید که این رقم در پنج ماه سال قبل به ۳۴۸ هزار و ۲۶۹ واحد رسیده بود. بنابراین پنج ماه امسال نسبت به سال قبل ۸٫۹ درصد کاهش شاخص هم وزن را شاهد بودیم.
    ارزش بازار سهام در پایان پنج ماه امسال به ۵ میلیون و ۳۸۴ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در پایان پنج ماه سال گذشته به ۶ میلیون و ۹۹ هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین ارزش بازار نسبت به سال قبل از کاهشی معادل ۱۱٫۷ درصد برخوردار شده است.
    ارزش بازار بدهی که اوراق بانک مرکزی در آن خرید می‌شود در پنج ماه سال جاری به ۴۲۳ هزار میلیارد ریال رسیده در حالیکه در پنج ماه سال قبل ۳۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده بود بنابراین پنج ماه امسال نسبت به مشابه سال قبل از رشدی معادل ۶۲ درصد برخوردار شده است.
    حجم معاملات بورس در پنج ماه سال جاری به ۷۸۵ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم در پایان پنج ماه سال گذشته ۵۶۸ هزار میلیارد ریال بوده که از رشدی معادل ۳۸٫۲ درصد برخوردار شده است.
    همچنین در فرابورس ایران شاخص کل در پایان پنج ماه امسال به ۱۸هزار و ۹۹۰ واحد رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل از ۱۳٫۲ درصد کاهش برخوردار شده است.
    شاخص صکوک در پنج ماه سال جاری به عدد ۶۰۰ رسید که نسبت به رقم ۴۹۹ در مدت مشابه سال قبل از ۲۰ درصد رشد برخوردار شده است.
    ارزش بازار سهام در فرابورس ایران در پایان پنج ماهه امسال به هزار و ۴۰۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم هزار و ۵۹۹ هزار میلیارد تومان سال قبل از کاهشی معادل ۱۲٫۲ درصد برخوردار شده  است.
    ارزش بازار بدهی در فرابورس در پنج ماه امسال ۳۷۷ هزار میلیارد تومان شد که نسبت به ۲۷۰ هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل ۳۹٫۴ درصد برخوردار شده است.
    اوراق بدهی دولتی در پنج ماه امسال ۴۱۵ هزار میلیارد تومان شد که نسبت به رقم ۳۱۸ هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل ۳۰ درصد برخوردار شده همچنین اوراق بدهی شهرداری‌ها در پنج ماه اول ۱۱٫۶ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۶٫۶ هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل ۷۵٫۵ درصد برخوردار شده است.
    اوراق بدهی شرکت‌ها در پنج ماه اول امسال ۸۵٫۴ هزار میلیارد تومان شد که نسبت به ۵۱٫۵ هزار میلیارد تومان مشابه سال قبل از رشدی معادل ۶۵٫۹ درصد برخوردار شده است.

    مجموع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در پنج ماهه اول امسال به ۱۴۳٫۷ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ۱۴۱٫۱ هزار میلیارد تومان سال قبل از رشدی معادل ۱٫۸ درصد برخوردار شده است.

    به گزارش فارس یکی از کارکردهای بازار سرمایه تأمین مالی دولت و شرکت‌های بزرگ بورسی از طریق بازار سرمایه با  ابزارهایی همچون انتشار اوراق، صرف سهام و همچنین فروش حق تقدم‌های موجود در بازار به شمار می‌رود.

    در بخش اوراق بدهی دولتی در پنج ماه امسال ۳۱۹ هزار میلیارد ریال اوراق به فروش رسید که نسبت به ۵۷۹ هزار میلیارد ریال سال قبل در مدت مشابه از افت ۴۴٫۸ درصدی برخوردار شده  است.

    سال گذشته در پنج ماهه ۴۱ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شد که امسال در پنج ماهه منتشر نشده است.

    در مورد اوراق بدهی شهرداری‌ها در پنج اول امسال ۱٫۴ هزار میلیارد ریال اوراق منتشر شد که نسبت به ۶۷ هزار میلیارد ریال سال قبل از ۵۵ درصد رشد برخوردار شده است.

    اوراق مشارکت در پنج ماه اول امسال هم ۱۰۴ هزار میلیارد ریال رسید که از ۵۵ درصد رشد برخودار شده و اوراق بدهی شرکتی در پنج ماه اول ۲۴۳ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به رقم مشابه سال قبل از رشدی معادل ۱۷۱ درصد برخوردار شده است.

    در مجموع اوراق بدهی منتشره در بازار سرمایه در پنج ماه اول امسال ۶۶۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مشابه سال قبل از کاهشی معادل ۹٫۳ درصد برخوردار شده است.

    درباره ی مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *