یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۰۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 17861
  • جزییات بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده در خوزستان
    ارائه بسته تشویقی در بافت های فرسوده/ ۶٠٠ هزار واحد ساخته می شود

    کرمانشاه ۱۲۰۰ هکتار “بافت فرسوده” دارد/ با اقدامات جزیره‌ای این بافت‌ها احیا نمی‌شود

    بهزاد مسعودی اصل در همایش ملی “معماری، شهرسازی و گردشگری” که امروز (۶ اسفند) به همت موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، از بافت فرسوده به عنوان یکی از مهمترین چالش‌های شهر کرمانشاه یاد کرد و افزود: در حال حاضر از ۱۰ هزار هکتار محدوده قانونی شهر کرمانشاه، ۱۲۲۸ هکتار آن بافت فرسوده است.

    به گفته مسعودی اصل در حال حاضر ۲۰ درصد جمعیت یک میلیون نفری شهر کرمانشاه در این بافت‌ها اسکان دارند.

    وی باتاکید بر لزوم بازآفرینی هرچه سریعتر بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه، گفت: متاسفانه حرکت جزیره‌ای دستگاه‌ها در این زمینه و نبود یک طرح جامع برای بازآفرینی این نقاط شهر موجب شده که علی رغم سالها تلاش معضل بافت های فرسوده همچنان پابرجا باقی بماند.

    مسعودی اصل گفت: در سنوات اخیر دفاتر تسهیل گری راه اندازی شد که بیشتر رویکرد اجتماعی داشتند تا رویکرد کالبدی و برای همین این دفاتر تعطیل شد و در حال حاضر باید فکر اجرای طرحی جدی برای بازآفرینی این نقاط شهری بود.

    این مسئول در ادامه با بیان اینکه ۳۴۰ هکتار از بافت فرسوده شهر کرمانشاه بافت تاریخی است، گفت: هر شهر دیگری اگر این وسعت از بافت تاریخی را در اختیار داشت قطعا از آن بهره می برد، اما در کرمانشاه نتوانسته‌ایم از این فرصت آنچنان که باید بهره گیریم.

    مسعودی اصل با اشاره به اصلاح طرح ساماندهی بافت تاریخی شهر کرمانشاه گفت: این طرح به وزارت میراث فرهنگی رفته و پس از تصویب آن در کمیسیون ماده پنج، بسیاری محدودیت هایی که در بافت های تاریخی داریم از جمله تراکم مرتفع می‌شود.

    معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرمانشاه در ادامه با اشاره به اجرای طرح جهش تولید مسکن گفت: برای اجرای این طرح که ۱۵۰۰ هکتار زمین در شهر کرمانشاه نیاز داشت، بافت های فرسوده را پیشنهاد دادیم، اما استقبالی نشد و راه و شهرسازی ترجیح دارد که الحاق صورت گیرد و شهر وسعت یابد که این امر چالش‌های خاص خود را دارد و باید زیرساخت‌ها و امکانات برای الحاقات جدید لحاظ شود.

    مسعودی اصل در ادامه با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند معضل بافت های فرسوده را رفع کند، گفت: نیاز است در این مسیر دستگاه‌های دیگر در کنار شهرداری قرار گیرند.

    وی افزود: از طرفی خود مردم هم باید برای بازآفرینی این بافت‌ها مشارکت کنند، چرا که بدون همکاری مردم در این مناطق هیچ طرحی به سرانجام نمی‌رسد.

    معاون معماری و شهرسازی شهرداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: علاوه براینها باید بسته‌های تشویقی کاربردی لحاظ شود، چرا که با تخفیفات جزیی در برخی زمینه‌ها نمی توان انگیزه لازم را در مردم برای بازآفرینی این مناطق ایجاد کرد.

     



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *