پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 16526
  • افزایش قیمت ارز تاثیرش را بر بازار مسکن گذاشت/ وقت خرید خانه هست یا نه؟
    با چقدر پول می‌شود در حنوب شرق تهران خانه خرید؟

    ۱۳۳ سال زمان لازم است برای خانه‌دار شدن کارگران در تهران

    تهران کارگران را از خود رانده است. آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن تهران در شهریور امسال از ۴۳ میلیون تومان عبور کرده و یک کارگر برای خانه‌دارشدن در تهران ناچار است یک‌سوم حقوق خود را به مدت ۱۳۳ سال پس‌انداز کند که عملا غیرممکن است!

    به گزارش شرق، از سوی دیگر میانگین اجاره‌بهای هر مترمربع مسکن تهران مطابق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در بهار امسال با ۵۰ درصد رشد نسبت به اواخر سال گذشته به حدود ۱۲۶‌هزارو ۹۰۰ تومان رسیده است که با این حساب یک کارگر برای اجاره یک آپارتمان ۷۰ متری در تهران ناچار است حدود ۱.۵ برابر حقوق خود اجاره بپردازد.

    اگر حداقل حقوق و مزایای کارگران ایرانی یعنی دستمزد ماهانه حدود پنج‌میلیون‌و ۶۸۰ هزار تومان را در نظر بگیریم، درآمد سالانه یک کارگر حدود ۶۸‌میلیون‌و ۱۶۰ هزار تومان می‌شود که این میزان درآمد نه‌تن‌ها برای خرید خانه مناسب نیست بلکه درحال‌حاضر معادل حدود یک‌سوم قیمت پراید به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار داخلی است!

    درحال‌حاضر و بر اساس اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران به حدود ۴۳‌میلیون‌و ۲۱۶ هزار تومان رسیده است.

    در واقع میانگین قیمت یک آپارتمان ۷۰‌متری در تهران حدود سه‌میلیاردو ۲۵ میلیون تومان است که اگر بخواهیم آن را به دستمزد سالانه کارگران ایرانی تقسیم کنیم، باید گفت که یک کارگر ایرانی برای خانه‌دارشدن در تهران نیاز به ۴۴ سال پس‌انداز دارد!

    البته برای محاسبه استاندارد شاخص طول انتظار برای خانه‌دارشدن، یک‌سوم درآمد افراد را در نظر می‌گیرند که با این حساب یک‌سوم درآمد سالانه کارگران ایران درحال‌حاضر حدود ۲۲‌میلیون‌و ۷۲۰ هزار تومان است. با این حساب طول انتظار یک کارگر برای خانه‌دارشدن در تهران به حدود ۱۳۳ سال می‌رسد و باید گفت عملا تهران کارگران را رانده است و آن‌ها قدرت خرید خانه در پایتخت ایران را ندارند.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *