شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 16376
  • آیا واگذاری زمین مشکل مسکن را حل خواهد کرد؟
    ۴۴ میلیون تومان ناقابل!

    ۴۴ میلیون تومان ناقابل!

    قیمت یک متر مربع مسکن در تهران در مهر سال ۱۳۹۶ قبل از اعمال تحریم‌های نفتی حدود ۵ میلیون تومان بود. بعد از اعمال تحریم‌های نفتی که از اردیبهشت ۹۷ شروع شد اتفاق بدی در زندگی و معیشت مردم افتاد، زیرا از یک‌سو قیمت کالاها افزایش یافت و از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش پول ملی قدرت خرید مردم کاهش یافت. متأسفانه این سیکل معیوب در طول ۶ سال گذشته همچنان ادامه داشته و سایه‌اش بر سرزندگی مردم سنگینی کرده و می‌کند. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران به مرز ۴۴ میلیون تومان رسیده، یعنی قیمت نسبت به سال ۹۶ بیش از هشت برابر شده است. بنا بر گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن و اجاره‌بها در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد افزایش‌یافته است. به گفته یکی از اعضای شورای شهر تهران مدت زمان متوسط خانه‌دار شدن یک کارمند حدود ۷۰ سال است. این در حالی است که سید ابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی سال ۱۴۰۰ وعده داد که ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال خواهد ساخت. وزیر راه و شهرسازی وی در ماه‌های گذشته اعلام کرد که صندوق توسعه مسکن خالی است، البته تاکنون این وزارتخانه تنها زمین‌ را به متقاضیان مسکن واگذار کرده است. از سوی دیگر شورای شهر تهران نیز اعلام کرد قرار است با پیمانکاران خصوصی انبوه‌سازی کند. این وعده هم تاکنون محقق نشده است. به گفته کارشناسان خانوارهای فاقد مسکن بیش از ۵۰ درصد از حقوق خود را صرف هزینه مسکن می‌کنند. ادامه این روند به فقر و مشکلات اجتماعی میانجامد. وقتی این چنین است چرا نباید برجام احیا، لوایح FATF تایید و تنش با غرب کاهش یابد تا ایران بتواند به تجارت و اقتصاد جهانی وارد شود.

    رشد قیمت مسکن
    متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در مهرماه امسال   ۴۳.۷ میلیون تومان بود که حاکی از افزایش ۱.۲ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۸.۲ درصدی ماه مشابه سال قبل هست.
    به گزارش خبر آنلاین، گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ بیانگر آن است که تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در مهرماه به ۵.۴ هزار واحد مسکونی رسید که این میزان نسبت به ماه قبل ۱۰.۲ درصد و ماه مشابه سال قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

    گران‌ترین و ارزان‌ترین مسکن در کدام مناطق هستند؟
    در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیش‌ترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۸۸.۳ میلیون تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۱.۳ میلیون تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۸ و ۴۰.۷ درصد افزایش نشان می‌دهند.
    رشد ۴۰ درصدی اجاره‌بها
    بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در مهرماه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل هست. لازم به توضیح است رشد ماهانه شاخص مزبور در مهرماه در شهر تهران و کل مناطق شهری یکسان و معادل ۷ درصد هست.
    میانگین قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه به بیش از ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید اما تعداد معاملات در این ماه نسبت به شهریور و ماه مشابه سال گذشته کاهشی بوده است. همچنین اجاره‌بهای واحد مسکونی در شهر تهران در مهرماه ۴۰.۹ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش‌یافته است.

    کاهش تعداد معاملات مسکن
    تعداد معاملات مسکن در مهرماه برابر با ۵هزار و ۴۱۶ واحد بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش ۱۰.۲ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

    بیش‌ترین تقاضا
    واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کم‌تر از ۸۰ مترمربع با سهم معادل ۵۶.۸ درصد از معاملات انجام‌شده،‌ بیش‌ترین تقاضا را در بازار مسکن شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۵۶.۱ درصد از معاملات انجام‌شده در مهرماه مربوط به واحدهای مسکونی با قیمت کم‌تر از متوسط قیمت شهر تهران بوده است. همچنین ۵۰.۳ درصد از معاملات به واحدهای مسکونی باارزش کم‌تر از ۳میلیارد تومان اختصاص داشته است.
    بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران حاکی از افزایش ۴۰.۹ درصدی اجاره‌بها در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته دارد.

    قیمت مسکن به روایت مرکز آمار
    در حالی مرکز آمار بر اساس شاخص قیمت مسکن، تورم قیمت مسکن شهر تهران در مهر ۰.۱- درصد گزارش کرد که بانک مرکزی خبر از افزایش ۱.۲ درصد میانگین قیمت مسکن در شهر تهران داد.
    به گزارش اقتصاد آنلاین؛ میانگین وزنی قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران در مهر برابر با ۴۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بوده که نسبت به شهریور ۰.۸ درصد افزایش‌یافته است. اما میانگین حسابی قیمت هر مترمربع مسکن شهر تهران حدود ۴۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان گزارش‌شده است. بر اساس شاخص قیمت مسکن، مرکز آمار تورم ماهانه قیمت مسکن شهر تهران در مهرماه را ۰.۱- درصد برآورد کرده است. این در حالی است که بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران را در اولین ماه پاییز را ۴۳ میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان گزارش داده که نسبت به شهریور افزایش ۱.۱ درصد را نشان می‌دهد.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *