دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 20727
  • ۸ شهر اروپایی با معماری خارق‌العاده

    ۸ شهر اروپایی با معماری خارق‌العاده

    ۱. شهر کوردوبا  اسپانیا

    یکی از بناهای خیره‌کننده و تماشایی در شهر کوردوبای اسپانیا، مسجد قرن هشتمی Mezquita یا مسجد بزرگ است که مطمئناً اولین باری که آن را تماشا می‌کنید، هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. در اینجا حیاط پر از فواره و جذاب مسجد را خواهید دید که زمانی محل وضو گرفتن قبل از نماز بوده است. مناره مسجد نیز سر به آسمان بلند کرده و نمایی از کل شهر دارد. گنبدهای سقفی و طاق‌های سنگی با طرح‌های ستاره‌ای نمای داخلی این مسجد را تشکیل داده‌اند. بازدید از این مسجد شما را به دورانی باز می‌گرداند که این شهر زمانی پایتخت پادشاهی مسلمان اندلس بود. جدی از این مسجد نیز بناهای بسیار جذاب و تماشایی دیگری در این شهر وجود دارند.

    © gowithstock / Shutterstock

    ۲. شهر باث  انگلیس

    شکوه و تشریفات جامعه عالی و ظرافت معماری گرجستانی در شهر باث، چشم‌اندازی خیره‌کننده و تماشایی در امتداد سواحل رودخانه آون در سامرست انگلستان ایجاد کرده است. این شهر زیبا و تماشایی از دهه ۱۸۰۰ میلادی وجود دارد و شبیه به تکه‌ای از یک سریال درام و تاریخی است. در واقع، بسیاری از صحنه‌های عاشقانه سریال Bridgerton در اینجا فیلم‌برداری شده‌اند. رومی‌ها به‌خاطر چشمه‌های آبگرم در حدود ۲۰۰۰ سال پیش به این شهر آمدند و امروزه می‌توان حمام‌های رومی را در اینجا شاهد بود.

    © Gabriel Monnet / AFP via Getty Images

    ۳. شهر بازل  سوئیس

    شهرهای سوئیسی معمولاً با پس‌زمینه‌های کوهستانی و خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده شما را به خودشان جلب می‌کنند اما شهر بازل این گونه نیست. این شهر پویا و جذاب در کنار رودخانه راین در مرز میان آلمان و فرانسه قرار گرفته و پر از معماری‌های تماشایی و جذاب است. انبوهی از ساختمان‌ها توسط معماران برنده جایزه پریتزکر در اینجا ساخته شده‌اند و این در حالی است که نمایشگاه فرهنگی هنری Art Basel نیز هر ساله در ماه ژوئن در اینجا برگزار می‌شود. موزه  Museum Jean Tinguely، موزه Museum der Kulturen و  Fondation Beyeler از جمله جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌روند.

    © marcobrivio.photography / Shutterstock

    ۴. شهر لچه  ایتالیا

    شهر فلورانس همه توجه‌ها را به خودش جلب کرده است اما همان‌طور که هر کسی که عاشق معماری ایتالیایی است، به شما خواهد گفت، لچه در پوگلیا با مجموعه‌ای از ساختمان‌های باروک که نشان استادان بومی قرن هفدهمی همچون فرانچسکو آنتونیو زیمبالو را دارند، بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی است. این شهر که در پاشنه بلند چکمه ایتالیایی واقع شده، دارای سبک معماری متمایزی است که نام اختصاصی خودش یعنی باروک لچه را به دست آورده است. در اینجا، بالکن‌ها، ایوان‌ها، رواق‌ها، قرنیزها و نماها به طور مجللی با ستون‌ها، گل‌ها، گلدسته‌ها و گرملین‌های کاور تزیین شده‌اند.

    © Kentaroo Tryman / Getty Images

    ۵. شهر کپنهاگ  دانمارک و شهر مالمو  سوئد

    کپنهاگ از سال ۲۰۲۳ تا سال ۲۰۲۵ میلادی به‌عنوان پایتخت جهانی معماری یونسکو معرفی شده و مدت‌ها است که به دلیل معماری مدرنیته خودش مانند بنای Bellevue Theater و بانک ملی دانمارک توانسته توجه افراد بسیار زیادی را به خودش جلب کند. امروزه این پایتخت دانمارکی با مجموعه‌ای از ساختمان‌های فوق پیشرفته که زیبایی‌شناسی جدید نوردیک الهام گرفته از طبیعت را به نمایش می‌گذارند، موج‌های جدیدی از معماری زیبا را ایجاد کردند. شهر مالمو در سوئد نیز یکی دیگر از شهرها با معماری خارق‌العاده در اروپا است که بیشتر به‌خاطر برج ۵۷ طبقه  Turning Torso شهرت دارد، برجی که از پایین تا بالایش ۹۰ درجه کامل چرخش دارد.

    © Alexander Spatari / Getty Images

    ۶. شهر کویمبرا  پرتغال

    لیسبون و پورتو همیشه به‌عنوان شهرهای برجسته پرتغال معرفی می‌شوند که توجه بسیار زیادی از گردشگران را به خودشان جلب می‌کنند. با این حال، اگر به دنبال حال و هوای قرون وسطایی هستید، باید به سومین شهر پرتغال یعنی شهر کویمبرا بروید که در میانه راه بین این دو شهر بزرگ واقع شده است. این شهر زیبا و تماشایی مرکز تاریخی بسیار شیب‌داری دارد که حال و هوای حکومت مورها را برای شما تداعی می‌کند. گشت‌وگذار در خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده این شهر مطمئناً می‌تواند شما را به سال‌های دور ببرد.

    © Brian Kinney / Alamy Stock Photo

    ۷. بارسلونا  اسپانیا

    همه نگاه‌ها به این پایتخت ساحلی کاتالونیا است، شهری که در حال آماده شدن برای تصدی عنوان پایتخت جهانی معماری یونسکو در سال ۲۰۲۶ میلادی است. برای سفر به قرن‌ها قبل باید در مسیرهای باریک و سنگ‌فرش‌شده محله گوتیک بارسلونا قدم بزنید، محله‌ای که شب‌ها با نور فانوس روشن می‌شود. این خیابان‌های تاریک و اسرارآمیز مملو از تاریخ هستند که شامل ویرانه‌های روم باستان، قنات‌ها و گنجینه‌های موزه تاریخ بارسلونا و همچنین کلیساهای گوتیک و کاتالانی همچون Basílica de Santa Maria del Pi متعلق به قرن چهاردهم است.

    © Nick Pedersen / Getty Images

    ۸. شهر برگن  نروژ

    برگن در آبدره‌های غربی نروژ که بین کوه‌ها قرار گرفته و توسط دریا ایجاد شده است، در قرون وسطی به‌عنوان پایتخت نروژ شناخته می‌شد و بندری بسیار مهم و عضوی از اتحادیه هانسی بود. تمام قدرت تاجران دریانورد، بازرگانان، صاحبان کشتی و ماهیگیران در ساختمان‌های چوبی به زیبایی حفظ شده در سایت میراث جهانی یونسکو Bryggen قابل مشاهده هستند. اینجا مرکز امپراتوری تجاری از قرن چهاردهم تا اواسط قرن شانزدهم بوده و از همین رو، امروزه یکی از بهترین شهرهای اروپایی با معماری خارق‎‌العاده است.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *