پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 4600
  • برای من بلوچستان یک درد است
    برای من بلوچستان یک درد است

    برای من بلوچستان یک درد است

    در کوچه پس کوچه های درکه بدنبال درب قدیمی چوبی می گشتیم. خانه ی محقق و پژوهشگر بلوچستان، که بعد از ۴۰ سال کار و تحقیق در بلوچستان و کمک به توسعه آن منطقه، هنوز هم میگوید: « هر کاری که برای بلوچستان باشد من کمک خواهم کرد.» دکتر محمود زند مقدم از سال ۱۳۴۲ با مردم بلوچستان زندگی کرد و فرهنگ و جامعه مردم بلوچستان را در مجموعه ای ۷ جلدی با نام «حکایت بلوچ» روایت نمود. بقول خودش مردم منطقه به او می گفتند:« بلوچی که از تهران آمد.» خاطرات زیادی برای گفتن داشت. از بلوچستان، کردستان، محله قلعه(شهر نو). میگفت وقتی منطقه بلوچستان و محله قلعه را برای پژوهش انتخاب کرده بود به او میگفتند چرا میروی در بدترین مناطق کار میکنی اینهمه جای خوب برای تحقیق وجود دارد مثل پارک و …. . اما دکتر میگفت:« برای من بلوچستان یک درد بود و هست. قلعه هم همینطور. از قلعه به لات ها رسیدم و درباره آنها هم مطالعاتی انجام دادم.»

    روایت های دکتر زندمقدم ترکیبی از دقت علمی و پژوهشی و زبان هنرمندانه است. شیوه ای که ایشان توانسته بین این دو عرصه متفاوت پیوندی برقرار نماید، در پژوهش های مردم نگارانه تازگی دارد. با اینکه آثار وی از اهمیت اجتماعی و فرهنگی بالایی برخوردار است اما او در بین جامعه شناسان و مردم شناسان آنچنان شناخته شده نبود. نام ایشان ماه گذشته بخاطر کسالت توسط رسانه ها بویژه روزنامه همشهری مطرح شد و نگاه ها را به خود جلب کرد. این اتفاق نشان داد که از بزرگان علمی و فرهنگی خود تا چه حد غافل هستیم. ۱۴ آبان ۹۷ نیز مراسمی برای رونمایی از انتشار کتاب ۷ جلدی ایشان با عنوان «حکایت بلوچ» برگزار شد که این برنامه زمینه ای شد تا جامعه علمی و پژوهشی کشور با ایشان بیشتر آشنا شود.

    روز پنجشنبه ۲۲ آذر ۹۷ دکتر سراج زاده (رئیس انجمن جامعه شناسی)، دکتر خانیکی ( رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات)، دکتر عربستانی (رئیس انجمن انسان شناسی)، دکتر ریاضی (مدیر کل ادوره مطالعات فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران)، دکتر یحیایی(عضو انجمن علوم ارتباطات )، دکتر گودرزی (مدیر گروه جامعه شناسی مردم مدار انجمن جامعه شناسی ایران) و خانم مجمع (دبیر گروه جامعه شناسی مردم مدار) دیداری با دکتر زند مقدم داشتند. دیداری که با خاطرات دکتر از مطالعات مناطق بلوچستان و کردستان و محله قلعه همراه بود. او میگفت: «شب ها که در بیابان های بلوچستان می خوابیدم موشهای بزرگی می آمدند که جای ناخن شان روی بدن ام می ماند. بعد از این همه سال هنوز جای ناخن ها را حس می کنم. کمردردی که امروز وضعیت جسمی ام را بهم ریخته میراث سالها تحقیق در آن منطقه و تردد در جاده های خاکی آنجا با ماشین است.»

    در این دیدار دکتر سراج زاده ریاست انجمن جامعه شناسی به ایشان گفتند که:« شما کارهای علمی بسیاری انجام دادید اما متأسفانه جامعه علمی از شما شناختی نداشت. غفلتی که جامعه علمی در این سالها انجام داده باید جبران شود. از این رو انجمن جامعه شناسی ایران در نظر دارد به پاس زحمات شما مراسم بزرگداشتی برگزار نماید. امیدواریم برگزاری این مراسم و بزرگداشت باعث شود جامعه علمی با شما آشنا شود.»

    برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر زند مقدم از طرف گروه جامعه شناسی مردم مدار به انجمن جامعه شناسی ایران پیشنهاد شد. این برنامه قرار است با همکاری انجمنهای جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انسان شناسی، و مرکز مطالعات فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران در دی ماه برگزار شود. در این مراسم مجموعه ۷ جلدی “حکایت بلوچ” و قلعه از مجموعه آثار دکتر زند مقدم بررسی خواهند شد و از کوشش های محققانه ایشان تجلیل خواهد شد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    تغییرات ایجاد شده مانند ساخت شهر جدید خلیج فارس لزوما کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و حتی می‌تواند دست‌آوردهای حاصل از ظرفیت‌های طبیعی سواحل جنوبی برای حرکت‌های بعد را هم تباه کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *