دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۰۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 13279
  • متخصصان معماری همدان: آقای وزیر! طرح جامع شهری پر از ایراد است، جلوی تصویب آن را بگیرید
    متخصصان معماری همدان: آقای وزیر! طرح جامع شهری پر از ایراد است، جلوی تصویب آن را بگیرید

    تخریب باغات همدان با توسل به طرح جامع شهری| وقتی زمینه رانت خواری هموار می‌شود

    آخرین طرح جامع شهری همدان در دهه ۶۰ تدوین شده که بر همین اساس ضرورت مطالعه و تدوین این طرح سال ۹۵ با ۷۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار گرفت.

    آن سال راه و شهرسازی استان همدان به عنوان کارفرما مشاوری به منظور مطالعه و تدوین این طرح انتخاب کرد اما پس از پنج سال نه تنها این طرح تصویب نشده که ایرادات اساسی بر مطالعات آن از سوی افراد بسیاری به ویژه کارشناسان شهرسازی وارد شده، ایراداتی که نشان می‌دهد نه تنها چالشی از شهر رفع نخواهد کرد که در آینده چالش‌زا نیز خواهد بود.

    طرح جامع یک طرح بلندمدت است که نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات، تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری در آن گنجانده می‌شود

    همان طور که از نامش پیداست طرح جامع یک طرح بلندمدت است که نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات، تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری در آن گنجانده می‌شود ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین ضرورت‌ها در تأمین نیازهای مردم و اجرای برنامه‌های اصولی و کارآمد، در اختیار داشتن طرح‌های جامع مشتمل بر توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیازهای شهر و شهروندان است تا مدیران با استفاده از آن‌ها بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

    تخریب باغات همدان با توسل به طرح جامع شهری/ وقتی زمینه رانت خواری هموار می‌شود

    با تمام این تفاسیر طرح جامع شهری همدان که یک روز از تصویب ان خبر می رسد و روز دیگر تکذیب می شود با حرف و حدیث هایی همراه شده تا جایی که در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان همدان موضوع طرح جامع شهر همدان نیز مطرح شد.

    تدوین طرح جامع شهر همدان مبنای کارشناسی ندارد
    کارشناس شهرسازی استان همدان در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه روند تدوین طرح جامع شهر همدان مبنای کارشناسی ندارد به همین دلیل اساتید دانشگاهی نامه‌هایی را به وزارت راه و شهرسازی و قوه قضاییه ارسال کردند؛ گفت: ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه همدان طی نامه‌ای به وزارت راه و شهرسازی مباحث کارشناسی و انتقادات خود را مطرح کردند و ۴۴ نفر از متخصصان این حوزه به ریاست قوه قضاییه نامه نوشتند.

    سعید حاجی بابایی بابیان اینکه تدوین طرح جامع به شکل فعلی، مصداق بارز تضییع حقوق عامه است و اگر مباحث کارشناسی در این حوزه مورد توجه قرار نگیرد حقوق مردم را تحت شعاع قرار می‌دهد، گفت: یک‌هزار و ۳۷۹ هکتار کاربری کشاورزی شهر همدان در افق ۱۴۱۰ به صفر می‌رسد و ۱۳۰ هکتار از باغات همدان نیز نابود خواهد شد، از طرف دیگر یکی از اهدافی که در طرح جامع مطرح شده، افزایش بهره‌وری کشاورزی است، اما اقداماتی که صورت گرفته در تناقض با این هدف قرار دارد.

    کاربری‌هایی در طرح جامع شهر همدان مطرح شده که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را ندارد و یک‌هزار هکتار از ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده مصوبه کنونی شهر به کاربری‌هایی اختصاص یافته که مورد تصویب این شورا نیست

    این کارشناس شهرسازی با اشاره به اینکه کاربری‌هایی در طرح جامع شهر همدان مطرح شده که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی را ندارد و یک‌هزار هکتار از ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار محدوده مصوبه کنونی شهر به کاربری‌هایی اختصاص یافته که مورد تصویب این شورا نیست، عنوان کرد: زمانی که به درستی کاربری‌ها تعریف نشود و از ظرفیت‌های درونی شهر استفاده مطلوب صورت نگیرد، نیاز به گسترش شهر احساس می‌شود و این می‌تواند حقوق مردم را تضییع کند.

    تخریب باغات همدان با توسل به طرح جامع شهری/ وقتی زمینه رانت خواری هموار می‌شود

    وی تأکید کرد: تعیین دقیق کاربری باید منطبق با وضع موجود باشد در حالی که این اتفاق رخ نمی‌دهد و مشاور باید مطالعات لازم را انجام دهد که این طور نیست و ما از دستگاه قضا نیز تحرک عملی تا کنون ندیده‌ایم.

    اکثر طرح های مصوب شهری در همدان کارشناسی شده نیست

    اما نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در همین زمینه و پیرامون طرح جامع شهر همدان در گفتگو با خبرنگار بازار به ذکر برخی مطالب پرداخت و با بیان اینکه متأسفانه اکثر طرح های مصوب شهری در همدان کارشناسی شده نیست، عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از این طرح ها به صورت کارشناسی شده نیست و حتی در برخی موارد مشاور طرح هم نقشی در تصویب طرح ندارد.

    حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با بیان اینکه استاندار همدان باید طرح های مصوب شهری را به کارشناسان و صاحب نظران امور شهری بسپارد، با اشاره به اتفاقات و تصمیماتی که در رابطه با تخریب باغات شهر همدان صورت گرفته است، عنوان کرد: در این رابطه بدون حضور اعضای شورای شهر و صاحب نظران و کارشناسان امر جلسه ای با حضور استاندار همدان تشکیل شده در حالی که باید کارها را به کارشناسان و صاحب‌نظران که در این زمینه تخصص لازم را دارند سپرد.

    نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه اشکالات فراوانی به طرح اخیر در رابطه با تخریب باغات دره مرادبیگ و عباس آباد وارد است؛ اضافه کرد: این طرح از طرف وزارت راه و شهرسازی به نتیجه نرسید و اجازه اجرایی کردن طرح صادر نشد.

    طرح الحاق روستا به شهر به بهانه ساماندهی ورودی شهر صورت گرفت
    وی همچنین با اشاره به طرح الحاق روستا به شهر بیان کرد: در رابطه با طرح الحاق جورقان به شهر همدان، معاون وزیر راه و شهرسازی به شدت مخالف این طرح بوداما توجیه مسئولین استانی در رابطه با این طرح، ساماندهی ورودی شهر همدان بود و حتی وزارت راه و شهرسازی خود اذعان داشت مسئولیت ساماندهی ورودی شهر را بر عهده می گیرد و نیازی نیست این عمل از طریق الحاق روستا به شهر صورت پذیرد.

    تخریب باغات همدان با توسل به طرح جامع شهری/ وقتی زمینه رانت خواری هموار می‌شود

    حجت الاسلام فلاحی در ادامه از تخریب باغات همدان سخن گفت و با ابراز تاسف از اینکه مدام شاهد هستیم که گوشه و کنار شهر مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می گیرد؛ اضافه کرد: توصیه ما این است که اجازه دهند با نظر و بررسی کارشناسان امر کارها و طرح های شهری پیش برود.

    اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید تمام طرح ها را با نظر کارشناسان و صاحب‌نظران اجرا کرده و به تصویب برسانند

    نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی باتاکید بر اینکه شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید با نظر کارشناسان طرح های شهری را اجرا کرده و به تصویب برسانند، اضافه کرد: در اجرای طرح های شهری باید تمام جوانب کار از نظر زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد سنجش دقیق و ارزیابی قرار گیرد و آینده شهر در رابطه با اجرای طرح های شهری مصوب در نظر گرفته شود که کدام طرح در کجای شهر به صلاح است ضمن اینکه همچنین هیچ طرحی بدون در نظر گرفتن نظر کارشناسان امکان پذیر نباشد.

    حجت الاسلام فلاحی با تاکید بر اینکه نظر ما در رابطه با اجرا و تصویب طرح جامع شهری نظر کارشناسان است؛ یاد آوری کرد: همدان جوانان توانمندی دارد که جای جای شهر را به خوبی می شناسند و به خوبی می دانند کدام طرح در کجا باید پیاده سازی و اجرا شود.

    محور اجرای پروژه های شهری نفع و منافع مردم است و اگر در مسیر اجرای طرح اشکال و تخلفی مشاهده کنم جلو اجرای طرح را خواهم گرفت

    نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه محور اجرای پروژه های شهری نفع و منافع مردم است، عنوان کرد: اگر شاهد خطایی در مسیر اجرای طرح ها باشم جلو آن طرح را خواهم گرفت و اینکه چه کسی چه نظری دارد و می خواهد چه کاری انجام دهد مهم نیست بلکه باید دید در مسیر اجرای طرح مردم سود می برند یا متضرر می شوند.

    تخریب باغات همدان با توسل به طرح جامع شهری/ وقتی زمینه رانت خواری هموار می‌شود

    حجت الاسلام فلاحی با عنوان اینکه بعضی از نقاط شهر معارض دارد و زمینه سوءاستفاده برخی سودجویان و منفعت طلبان را فراهم می سازد؛ یادآوری کرد: مثلا مگر می شود مسیر سیلوار را باز کنیم یا در حیدره فقط جاده را بگیریم و این اتفاقات مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

    اجرای طرح های شهری بدون نظر کارشناسان امر زمینه سوء استفاده و رانت را برای برخی فراهم می سازد

    وی در ادامه بابیان اینکه افراد زیادی هستند که اطلاعاتی در خصوص طرح ها دارند و ممکن است به مرور و با گذشت زمان زمینه رانت و رانت خواری برای آنها فراهم شود، اضافه کرد: باید اجازه داد طرح ها زیر نظر کارشناسان دلسوز شهری و جوانان توانمند مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار گیرد.

    ذکر این نکته لازم است که در گذشته دورتادور شهر همدان باغ بوده و امروزه تخریبی که در باغات و قطعه‌بندی‌ها انجام می‌شود جبران ناپذیر است و به تدریج فروش شهر به سمت فروش باغ، کوه و رودخانه رفته است بنابراین مدیران بهتر است برای هر موضوعی ابتدا آن را تست و آزمایش کنند، علاوه بر این مدیریت یکپارچه، شهر هوشمند، مدیریت اجتماع، موضوعات محیط زیستی و انسانی اهمیت زیادی دارند که باید با هم دیده شوند.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *