پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۵۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 20574
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های خردمند
    طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران در شورای توسعه سواحل تایید شد/ مکران منطقه مهم اقتصاد بین‌الملل می‌شود

    جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفری در سواحل جنوبی کشور

    سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه ۸ پهنه در سیستان و بلوچستان، ۱۰ پهنه در هرمزگان، ۵ پهنه در خوزستان و ۴ پهنه در بوشهر برای ایجاد شهرهای ساحلی شناسایی شده‌است، ادامه‌داد: طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است. هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌است.

    غفوری تصریح‌کرد: با تعامل بیشتر بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور، اهداف سیاست‌های اقتصاد دریا پایه محقق می‌شود. طبق احکام برنامه هفتم توسعه کشور باید ۸ درصد جمعیت در سواحل جنوبی استقرار و اسکان یابند که هم‌اکنون ۲ درصد جمعیت در این مناطق ساکن هستند. در تلاش هستیم تا در فاز نخست با جمعیت‌پذیری ۲ میلیون نفر و ۶۵۰ خانوار به این رقم دست پیدا کنیم.

    وی بر اسکان و اشتغال توأمان در سواحل جنوبی کشور تأکید کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌ها در دولت سیزدهم به‌منظور دستیابی به جمعیت‌پذیری سواحل جنوبی و بهره‌مندی از توسعه در منطقه مکران با استقرار صنایع مختلف است. تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سواحل مکران می‌تواند اهداف توسعه اقتصاد دریا محور را محقق کند. توسعه سواحل جنوبی با افزایش میزان سکونت و استقرار صنایع مختلف، علاوه بر رونق اقتصادی، ارتقای امنیت ملی را به‌دنبال خواهد داشت.

    وی تصریح‌کرد: پیوند سیستم حاکمیتی و بخش خصوصی، کارآمدی ایجاد می‌کند و هم‌پیوندی استان‌ها با استان‌های ساحلی در رونق اقتصاد کلان دریا محور تأثیر به سزایی خواهد داشت.

    غفوری با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت کشور در مناطق مرکزی، شمالی و شمال‌غربی اسکان یافتند و توسعه در این مناطق ملاک عمل بوده است، گفت: با توجه به سابقه تاریخی ایجاد شهرهای دنیا در کنار آب‌ها و دریاها، در تلاش هستیم تا این سیاست را در کشور پایه‌گذاری و اجرایی کنیم و در صدد کاهش برخی از مشکلات توسعه‌ای در شرایط کنونی کشور باشیم.

    غفوری یادآور شد: سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در دنیا ۱۰ درصد است و این رقم در ایران ۲ درصد است که در تلاش هستیم با توسعه در سواحل جنوبی و استقرار صنایع و سکونت در این منطقه، تولید ناخالص داخلی را در کشور افزایش بدهیم.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *