شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۰۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 16612
  • خرید سانتیمتری ملک در بورس / مسکن برای قشری از مردم تبدیل به یک رویا شده است
    خرید سانتیمتری ملک در بورس / مسکن برای قشری از مردم تبدیل به یک رویا شده است

    خرید سانتیمتری ملک در بورس / مسکن برای قشری از مردم تبدیل به یک رویا شده است

    پذیره‌نویسی صندوق املاک و مستغلات در نماد معاملاتی (ارزش مسکن ۱)، ۲۶ مهر انجام شده بود و معاملات ثانویه آن از امروز در در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس گشایش می‌یابد.محدودیت حجمی (حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) در نماد معاملاتی مذکور (ارزش مسکن ۱)، به میزان یک میلیون واحد تعیین شده است.براساس این اطلاعیه، حداقل تعداد واحد قابل خرید در هر سفارش در نماد معاملاتی (ارزش مسکن ۱) به تعداد یک واحد است و سفارشات خرید می‌بایست در مضربی از یک واحد در سامانه معاملات وارد شود.همچنین، عملیات تسویه و پایاپای معاملات واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری در نماد مذکور بصورت T+۲ انجام می‌شود.

    امروز مراسم رونمایی از این صندوق با حضور رییس سازمان بورس، مدیرعامل فرابورس، وزرای اقتصاد و کار و رفاه اجتماعی و همچنین مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد.

    سرمایه‌گذاری خرد در بازار مسکن امکان پذیر شد

    مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات گفت: سازمان بورس سیاست خود را بر معرفی ابزارهای غیرمستقیم بنا نهاده است و سعی در تشویق سرمایه‌گذاران در استفاده از نهادهای تخصصی دارد.

    در این راستا طی یکسال گذشته صندوق‌های اهرمی، تضمین اصل سرمایه و مختص اوراق دولتی برای اولین بار رونمایی شدند در ادامه صندوق املاک و مستغلات که یک ابزار کاربردی بوده به واسطه همکاری صندوق بازنشستگی، طراحی شده است.

    ‌حوزه مسکن از جمله مواردی است که علی‌رغم بزرگی و گسترگی آن در بازار سرمایه مغفول مانده و تنها پذیرش ۴۴ نماد ساختمانی و سهام تعدادی سازنده مصالح که در بازار سهام داریم، دیگر هیچ نقطه تلاقی در این بازار گسترده و بزرگ وجود ندارد اما به واسطه این صندوق امکان حضور سرمایه‌گذاران با هر مبلغ خُرد و ناچیزی ممکن می‌شود.

    مجید عشقی در ادامه مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستقلات گفت: امروز معاملات ثانویه این صندوق آغاز شده که برای بخش‌های مختلف می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشد؛ بخش بانکی یکی از بسترهایی است که می‌تواند امکان فروش املاک راکدی که فروش یکجای آنها وجود ندارد، مهیا کند. به واسطه این صندوق امکان استفاده بهتری از دارایی‌هایی که در دست بخش دولتی به شکل غیرفعال مانده به وجود می‌آید.

    صندوق املاک و مستغلات، فروش متری مسکن را برای افرادی که امکان خرید کامل یک دستگاه آپارتمان ندارد، فراهم کرده است؛ البته امکان خرید و فروش خُرد‌تر از یک متر هم وجود دارد و در کنار این مزایا، افراد سرمایه‌گذار به طور دوره‌ای می‌توانند اجاره‌بها‌ به میزان مسکن خریداری شده را نیز دریافت کنند.

    بورس امکان خرید و فروش سانتی‌متری مسکن را فراهم کرد

    اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیر در این رابطه گفت: وضعیت کنونی ملک در کشور به خاطر احتکار دارایی و ساختار املاک که در اختیار مشاوران املاک است اینگونه شده. راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را میتوان همان توکن ملک دانست. دنیا به سمتی حرکت میکند که نه تنها یک ساختمان، بلکه یک دفتر اداری، فرودگاه، بزرگراه، بیمارستان و حتی میدان نفتی هم تحت عنوان صندوق‌های REITs معامله شوند. به گفته وی از طریق ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خرید و فروش ملک به نرخ روز نه تنها به صورت متری بلکه به صورت سانتی‌متری هم فراهم خواهد شد.

    اسکندری ادامه داد؛ صندوق فعلی بر روی املاک ساخته شده معامله می‌شود؛ امیدواریم به زودی صندوق‌هایی برای پیش‌فروش زمین و مسکن نیز ایجاد شود و وزارت راه و شهرسازی هم از این ابزار استفاده حداکثری کند. در سال‌های گذشته در خصوص بورس املاک در ایران صحبت‌هایی میشد؛ جالب است بدانید در انگلستان هم‌اکنون بورس REITs راه‌اندازی شده است. به گفته وی از طریق ابزار صندوق املاک و مستغلات، امکان خرید و فروش ملک به نرخ روز نه تنها به صورت متری بلکه به صورت سانتی‌متری هم فراهم خواهد شد.

    آزادسازی دارایی‌های منجمد دولتی با صندوق‌های املاک و مستغلات

    محمدعلی شیرازی، مدیرعامل فرابورس ایران در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با تاکید بر اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به صورت اوراق معامله شوند، گفت: عدم وجود نهادهای حرفه‌ای به صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به صورت عام طی سال‌های گذشته به بازار سرمایه آسیب زده است.

    به گفته شیرازی یکی از پیگیری‌ها و تلاش‌ها در بازار سرمایه باید توسعه نهادهای حرفه‌ای و جایگزین سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه باشد.

    مدیرعامل فرابورس ایران افزود: نهادهای دولتی بخش قابل توجهی از بازار به خصوص ملک را فریز کردند و اگر سازوکاری برای معامله این دارایی‌ها در بازار فراهم باشد، هم بازار به تعادل می‌رسد و هم این دارایی آزاد می‌شود. پیش از این ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در بازار سرمایه نداشتیم که امروز با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این مهم رقم خورد.

    سید صولت مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی در مراسم رونمایی از صندوق املاک و مستغلات گفت: راه‌ندازی صندوق املاک و مستغلات، اقدام بسیاری مفیدی در حوزه اقتصاد است و این صندوق می‌تواند بستری برای حُسن تدبیر باشد و ثروت اندک را به ثروت کثیر تبدیل کند. از سوی دیگر بستر اقتصاد تعاملی را فراهم می‌کند.امیدواریم راه‌اندازی این صندوق به تبدیل سرمایه‌های اندک به ثروت‌های زیاد کمک کند؛ همچنین بستر اقتصاد تعاونی نیز از مسیر این صندوق‌ها تامین شود.به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق املاک و مستغلات پیوند بین سرمایه‌هاست و یک بانکداری پیوندی نیز ایجاد می‌کند.همچنین این ابزار مختص دارایی‌های دولتی نیست چراکه هم می‌توانیم مولدسازی در دارایی‌های دولتی را داشته باشیم و هم بخش خصوصی وارد شود و هم سرمایه‌های خرد را جذب می‌کند.

    مجتبی توانگر نماینده مجلس و عضو ناظر شورای عالی بورس در مراسم رونمایی از صندوق‌ املاک و مستغلات گفت: راه اندازی صندوق املاک امکان بهره‌بری از بازارهای دیجیتال و توکن‌ها را نیز فراهم می‌کند. البته بستر امنی در این حوزه وجود دارد که در بازار رمزارزها نیست. همچنین ارکان آنها به روز به نمایش‌ گذاشته می‌شود و شفافیت در این بخش وجود دارد.

    مسکن برای قشری از مردم تبدیل به یک رویا شده است

    خاندوزی، وزیر اقتصاد در این مراسم گفت؛ ما در زمینه صندوق‌های REITs فاصله زیادی با استاندارهای جهانی داریم. توانمندی خانواده‌ها برای رسیدن به مسکن کم شده است و در این زمینه چشم‌اندازی وجود نداشت. بیش از یک سوم هزینه خانوارها در بخش مسکن صرف میشود. با این ابزارها چشم‌انداز مثبتی در زمینه مسکن خانوارها ایجاد می‌شود. بانک‌ها به طور ویژه از صندوق املاک و مستغلات برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده کنند. دولت نیز به زودی از این ابزار استفاده گسترده خواهد کرد.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *