جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 16607
  • دردسر جدید شهرداری تهران؛ نویسندگان ناراضی!
    دردسر جدید شهرداری تهران؛ نویسندگان ناراضی!

    دردسر جدید شهرداری تهران؛ نویسندگان ناراضی!

    به بیش از یک هفته است که فضاهای تبلیغاتی سطح شهر تهران را تصویر کتاب ها و نویسندگانشان پر کرده است .بر اساس اطلاعات خانه کتاب ۱۱۰ کتاب و نویسنده در سطح شهر تهران معرفی شده‌اند که برگزیده جایزه‌هایی مانند کتاب سال ، جایزه جلال آل‌احمد، جشنواره شعر فجر و… بوده‌اند .

    در فهرستی که در سایت خانه کتاب وجود دارد اسم‌هایی چون غلامحسین ابراهیمی دینانی، ابوالحسن نجفی، غلامحسین مصاحب، محمود مهدوی دامغانی، میرجلال‌الدین کزازی، سیدجعفر شهیدی، مهدی گلشنی، محمدرضا حکیمی، هوشنگ مرادی کرمانی تا مریم اسلامی، مرتضی امیری اسفندقه، منصور انوری، گلعلی بابایی، حمیدرضا برقعی، سعید تشکری، رضا جولایی، حمید حسام، ابراهیم حسن‌بیگی، محمد کیانی، سید حسن حسینی، محمد و محمدرضا سرشار، صادق کرمیار و یوسفعلی میرشکاک و…به چشم می‌خورد.

    برخی از رسانه ها به انتقاد چهره های فرهنگی و ادبی از غیبت نام‌ها و آثار مشهور پرداخته و می‌گویند در این طرح ها تنها نویسنده‌ها فقط از یک جریان‌ فکری خاص انتخاب می‌شوند.برخی از حواشی این طرح هم اشتباه در معرفی محمود تفضلی، نویسنده و مترجم کتاب «نگاهی به تاریخ جهان»، از عکس احمد تفضلی، ایران‌شناس، مترجم و پژوهشگر استفاده شده که مرگ مشکوکی داشته و او را قربانی قتل‌های زنجیره‌ای دانسته‌اند.

    اما برخی نویسندگان هم به استفاده از چهره و آثار آنها بدون مجوز انتقاد کرده اند . سال گذشته شکوه قاسم‌نیا، شاعر کودک و نوجوان، با اعتراض به استفاده از عکسش بدون اجازه، گفته بود: «از انتشار عکسم روی بنر نه خشنودم و نه راضی». همچنین فریبا کلهر، نویسنده، نیز خواسته بود عکسش را از بیلبورد پایین بیاورند. امسال هم این موضوع با واکنش‌هایی همراه بوده است. ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده، در متنی با عنوان «این یارکِشی نیست، یارکُشی است» نوشته است: «به چه کسی بگویم این بیلبورد را بکشید پایین». حمیدرضا شکارسری، شاعر، هم در واکنش به استفاده از عکسش نوشته است: «من اهل شعر و کلمه‌ام، تمام کتاب‌هایم را دوست دارم، اما علم کردن عکس من و کتابم در این روزها، آن‌هم بدون اجازه خودم از آن حرف‌هاست!»

    فرزانه منصوری همسر نادر ابراهیمی هم در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به این اقدام اعلام کرده است: یک نویسنده حق دارد بداند چرا، چگونه و در کجا از هویت فرهنگی او استفاده می‌شود. در چنین مواردی، آیا بخش خدمات شهری شهرداری، خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌داند؟

    علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران می گوید :‌آثاری که برای اکران های فرهنگی انتخاب می شود آثاری است که مجوز داشته و این کتاب ها پیش از این چاپ شده اند و این تبلیغات تنها برای بازشناسی این آثار به مردم است و درجهت حمایت از این آثار است .

    او درخصوص این که امکان این که پیش از اکران این آثار از صاحبان آن اجازه ای گرفته شود وجود ندارد گفت : تا کنون گزارشی از کج کاری در اکران ها به من نرسیده است . چند سالی است که در هفته کتاب ، فضاهای تبلیغاتی به موضوع کتاب اختصاص می یابد . در فضای مجازی کم تر به تبلغات کتاب پرداخته شود و خوب است در فضای واقعی و در فضاهای شهری به این موضوع پرداخته شود و این حرکت در جهت حمایت از حوزه کتاب است و همه سلیقه ها را هم در برمی گیرد .

    نادعلی معتقد است که برای اکران تصویر کتاب هایی که پیش از این منتشر شده اند نیازی به اجازه صاحب اثر نیست .



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *