چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 18813
  • روزگاری که خانه‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شدند

    روزگاری که خانه‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شدند

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: تابش عمودی آفتاب در این استان،‌ شرایط خانه‌سازی را اندکی با سایر مناطق کشور متمایز کرده و به همین سبب در روزگاران گذشته، معماران خانه‌ها را مطابق اقلیم و فرهنگ بومی مردم طراحی کرده و می‌ساختند.

    عباس نوروزی روز دوشنبه افزود: خانه‌ها را به نحوی طراحی و اجرا می‌کرده‌اند که هم آسایش و راحتی خانواده و به خصوص بانوان رعایت می‌شد و این موارد بسیار حائز اهمیت بود چونکه سرویس بهداشتی و حمام از قسمت‌های اصلی خانه فاصله داشته و در حیاط قرار داشتند.

    نوروزی با اشاره به راحتی بانوان در این نوع خانه‌ها، ادامه داد: مادر و خانم خانواده به عنوان محور خانواده دارای آرامش و آسایش بود،‌ به عنوان مثال آشپزخانه‌ها باز و به اصطلاح اوپن نبودند تا هم مادر یا خانمی که آنجا مشغول پخت و پز است و هم مهمان احساس راحتی کنند.

    وی با بیان اینکه طراحی خانه، احساس آرامش را به اعضای خانواده منتقل می‌کرد، اضافه کرد:‌ وجود حیاط در خانه به همراه درخت یا درختان نخل و مرکباتی که در آن کاشته می‌شد این احساس را بیشتر می‌کرد.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: علاوه‌بر این؛ درخت خرما کاربرد نمادین هم داشت چون نماد زندگی است و از سایه و محصولش هم استفاده می‌کردند.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان خاطر نشان کرد: همچنین مرغ و خروس و در برخی موارد بز و گوسفند هم در خانه نگهداری می‌شد و از محصول‌های تولیدی خود به عنوان خوراک مانند وعده صبحانه استفاده می‌کردند.

    نوروزی گفت: گاهی چند نسل یک خانواده با هم در یک خانه زندگی می‌کردند که هر کدام از اعضای این خانواده هم برای خود اتاق مخصوص و مستقل داشتند و در اتاق‌ها هم به حیاط باز می‌شد و در جلوی در رواق یا سایه‌بانی بود که دورتادور حیاط قرار داشت.

    وی با اشاره به شدت تابش آفتاب و گرمای هوا در هرمزگان، یادآور شد: این رواق یا راه‌رو مانع از تابش مستقیم آفتاب به اتاق‌ها و همچنین مانع از رسیدن قطره‌های آب هنگام بارش باران به پنجره‌ها و فضای اصلی خانه می‌شد.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بیان کرد: این سازه برای این استان که دارای تابش مستقیم آفتاب و گرمای بالاست بسیار کاربردی است.

    نوروزی با یادآوری اینکه یکی از ویژگی‌های خانه‌های سنتی هرمزگان رعایت راحتی و آرامش بیشتر اعضای خانواده بوده است، خاطر نشان کرد: همین ویژگی‌های مثبت موجب شده اغلب افراد نسل‌های کنونی هرمزگانی که دارای تمکن مالی مناسبی هستند در پی بازگشت به سبک معماری سنتی و خانه‌های قدیمی و یا نزدیک کردن خانه‌های خود به آن خانه‌ها باشند.

    نوروزی گفت: کسانی هم که توان چنین توانی ندارند اگر بتوانند اقدام به خرید خانه در روستاهای اطراف کرده و آخر هفته‌های خود را در آن‌ها می‌گذارنند تا از آرامش آن بهره‌مند شوند.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    هزینه آماده‌سازی هر واحد مسکن مهر ۲۰۰ میلیون تومان

    هزینه آماده‌سازی هر واحد مسکن مهر ۲۰۰ میلیون تومان

    بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی آماده‌سازی هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد که در خصوص باقیمانده‌های مسکن مهر، دولت آنرا متقبل شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *