جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 17750
  • ساخت و سازهای غیرکارشناسانه، خطرناکتر از وقوع زلزله است

    ساخت و سازهای غیرکارشناسانه، خطرناکتر از وقوع زلزله است

    مدیرعامل آزماشگاه فنی و مکانیک خاک کشور گفت: ساخت وسازهای غیرکارشناسی و بی توجهی مسوولان به این مهم، خطرناکتر از وقوع زلزله است. مهندس “محمدرضا برزگر” روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از سد برق – آبی سیمره در شهرستان دره شهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بسیاری از موارد ساخت و سازهای انجام گرفته غیراصولی و بدون رعایت شاخصه های استاندارد انجام می شود که این مساله خطری بزرک برای سلامت جامعه است. وی با بیان اینکه رعایت نکردن اصول فنی و عدم اجرای کنترل کیفیت در ساخت و ساز نقش مهمی در آسیب پذیری بناها دارد، افزود: این در حالی است که با هزینه ای ناچیز و اجرای اصول کیفی، می توان از آسیب پذیری سازه ها در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله جلوگیری کرد. وی با بیان اینکه ساخت سازه های کارشناسی شده و نهادینه شدن فرهنک کیفیت سازه از اهداف اصلی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است، افزود: هم اکنون دهها پروژه راه، فرودگاه ، سدسازی و مسکن از سوی کارشناسان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دست آزمایش است و کیفیت آن کنترل می شود. برزگر با بیان اینکه نهادینه نشدن فرهنک کنترل کیفی و بی توجهی برخی از مشاوران و کارفرماها از دلایل اصلی رعایت نکردن اصول کنترل کیفیت ساخت در کشور است،از مسوولان و دستگاههای اجرایی دست اندرکار ساخت پروژه ها خواست تا با نظارت این آزمایشگاه، سازه های خود را بر پایه اصول کارشناسی بنا کنند.
    وی افزود: با توجه به ضرورت توجه به اجرای استانداردهای ساخت و ساز باید قانونهای سختگیرانه ای برای رعایت معیارهای اصولی در ساخت بناها تصویب شده و اجرای آن در جامعه اجباری شود. وی تاکید کرد: نهادینه شدن فرهنک توجه به کیفیت سازه نیازمند همکاری همه دستگاه ها، تدوین نظام کنترل کیفی و نظارت بر ساخت بناست.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *