جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۷:۰۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 13696
  • «طراحی شهری» فرآیندی از شهرسازی با مردم برای مردم است
    «طراحی شهری» فرآیندی از شهرسازی با مردم برای مردم است

    «طراحی شهری» فرآیندی از شهرسازی با مردم برای مردم است

    حسین فهیمی‌زاده اظهار کرد: یکی از مسائلی که در عمل و در فرآیند تهیه طرح‌هایی با ماهیت طراحی شهری با آن روبرو هستیم ترکیب و ساختار سازمان تهیه کننده طرح یا تیم تخصصی طراحی است؛ این موضوع به ویژه زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که ماهیت یا موضوع طرح مورد تهیه از پیچیدگی و تنوع خاصی در مباحث برخوردار بوده و نیاز به حضور متخصصان گوناگونی در آن باشد.

    این کارشناس ارشد طراحی شهری ادامه داد: ماهیت طراحی شهری در عمل این چنین است که هرگز نمی‌تواند صرفاً از چند نفر خاص و ثابت استفاده کرد و باید پذیرفت که متناسب با موضوع یا ماهیت هر طرح، سازمان و ترکیب اعضای تهیه کننده آن نیز باید تغییر کرده و متنوع شود در واقع اهمیت تعریف تیم متنوع و خاص متناسب با ماهیت هر طرح یکی از مهمترین گام‌ها در راستای تحقق شعار “طراحی شهری فرآیندی از شهرسازی با مردم برای مردم” است.

    فهیمی‌زاده ادامه داد: موضوعاتی نظیر نحوه تأمین منابع مالی، ارتباط با ساکنان و فعالان مناطق شهری، تملک و ارزیابی بازگشت سرمایه و شرایط مشارکت پذیری از جمله مهمترین و اساسی‌ترین مفاهیم نهفته در طرح‌های شهری به شمار می‌آید.

    وی گفت: در نگاه عامه، مطرح کردن لزوم ارزیابی و بازنگری در فرآیند تهیه طرح زمانی که هنوز زمان زیادی از مرحله تهیه نگذشته و یا حتی زمانی که هنوز طرح در دست تهیه است، شاید خوشایند نباشد و برخوردهایی را در پی داشته باشد حال آنکه این مسئله یکی از ویژگی‌های لازم و اساسی تخصص طراحی شهری به ویژه در طرح‌هایی است که زمان طولانی‌تری برای تهیه آنها صرف شده است.

    این کارشناس ارشد طراحی شهری اظهار کرد: با توجه به ماهیت کالبدی و اجتماعی محدوده‌هایی که طراحی ویژه برای بهبود شرایط آنها تهیه می‌شود و مکانیزم‌های تحول و تغییر که در آنها اتفاق می‌افتد در زمانی کوتاه ممکن است شرایط محیطی اجتماعی و رفتاری آنها تغییرات عمده‌ای پیدا کند که خود بخشی از فرآیند طراحی بوده و لازم است این تغییرات ثبت و بازنگری شود.

    وی با بیان این که ارزیابی اولیه و بازنگری در طرح یکی از ارکان طرح‌های شهری است و باید به آنها توجه ویژه شود، تصریح کرد: طراحی شهری تخصصی نسبتاً جوان و نوپا است و نیاز به شناخت عمیق‌تر و تخصصی‌تر آن به ویژه از جانب متولیان متخصصان و طراحان شهری دارد؛ این رشته به واسطه نوع دیدگاه و نگرش مورد نیاز آن فرآیندی مستمر، مدام و جاری است که باید این خصوصیات به خوبی و عمیق درک و در عمل به آنها توجه شود.

    فهیمی‌زاده افزود: دو عامل تهیه طرح و در ادامه آن تحقق طرح دو بازوی لازم و ضروری جهت تحقق پذیری طرح‌های شهری است که در حال حاضر آنچنان که باید در شهرها به آنها توجه نمی‌شود.

    وی گفت: ضمن تاکید بر ماهیت مستمر و جاری طرح‌های شهری، باید به ضرورت تعامل ارزیابی و بازنگری حتی در مقاطع زمانی کوتاه توجه داشت.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *