دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۲۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 18813
  • روزگاری که خانه‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شدند

    روزگاری که خانه‌ها متناسب با فرهنگ و اقلیم منطقه ساخته می‌شدند

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: تابش عمودی آفتاب در این استان،‌ شرایط خانه‌سازی را اندکی با سایر مناطق کشور متمایز کرده و به همین سبب در روزگاران گذشته، معماران خانه‌ها را مطابق اقلیم و فرهنگ بومی مردم طراحی کرده و می‌ساختند.

    عباس نوروزی روز دوشنبه افزود: خانه‌ها را به نحوی طراحی و اجرا می‌کرده‌اند که هم آسایش و راحتی خانواده و به خصوص بانوان رعایت می‌شد و این موارد بسیار حائز اهمیت بود چونکه سرویس بهداشتی و حمام از قسمت‌های اصلی خانه فاصله داشته و در حیاط قرار داشتند.

    نوروزی با اشاره به راحتی بانوان در این نوع خانه‌ها، ادامه داد: مادر و خانم خانواده به عنوان محور خانواده دارای آرامش و آسایش بود،‌ به عنوان مثال آشپزخانه‌ها باز و به اصطلاح اوپن نبودند تا هم مادر یا خانمی که آنجا مشغول پخت و پز است و هم مهمان احساس راحتی کنند.

    وی با بیان اینکه طراحی خانه، احساس آرامش را به اعضای خانواده منتقل می‌کرد، اضافه کرد:‌ وجود حیاط در خانه به همراه درخت یا درختان نخل و مرکباتی که در آن کاشته می‌شد این احساس را بیشتر می‌کرد.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: علاوه‌بر این؛ درخت خرما کاربرد نمادین هم داشت چون نماد زندگی است و از سایه و محصولش هم استفاده می‌کردند.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان خاطر نشان کرد: همچنین مرغ و خروس و در برخی موارد بز و گوسفند هم در خانه نگهداری می‌شد و از محصول‌های تولیدی خود به عنوان خوراک مانند وعده صبحانه استفاده می‌کردند.

    نوروزی گفت: گاهی چند نسل یک خانواده با هم در یک خانه زندگی می‌کردند که هر کدام از اعضای این خانواده هم برای خود اتاق مخصوص و مستقل داشتند و در اتاق‌ها هم به حیاط باز می‌شد و در جلوی در رواق یا سایه‌بانی بود که دورتادور حیاط قرار داشت.

    وی با اشاره به شدت تابش آفتاب و گرمای هوا در هرمزگان، یادآور شد: این رواق یا راه‌رو مانع از تابش مستقیم آفتاب به اتاق‌ها و همچنین مانع از رسیدن قطره‌های آب هنگام بارش باران به پنجره‌ها و فضای اصلی خانه می‌شد.

    کارشناس ارشد باستانشناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بیان کرد: این سازه برای این استان که دارای تابش مستقیم آفتاب و گرمای بالاست بسیار کاربردی است.

    نوروزی با یادآوری اینکه یکی از ویژگی‌های خانه‌های سنتی هرمزگان رعایت راحتی و آرامش بیشتر اعضای خانواده بوده است، خاطر نشان کرد: همین ویژگی‌های مثبت موجب شده اغلب افراد نسل‌های کنونی هرمزگانی که دارای تمکن مالی مناسبی هستند در پی بازگشت به سبک معماری سنتی و خانه‌های قدیمی و یا نزدیک کردن خانه‌های خود به آن خانه‌ها باشند.

    نوروزی گفت: کسانی هم که توان چنین توانی ندارند اگر بتوانند اقدام به خرید خانه در روستاهای اطراف کرده و آخر هفته‌های خود را در آن‌ها می‌گذارنند تا از آرامش آن بهره‌مند شوند.

    ایرنا



    مطلب پیشنهادی

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم، گفت: تا کنون برای ساخت ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگران زمین تامین و به مدیران صنایع ارائه شده‌ است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *