شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۴۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 2119
  • بنای تاریخی
    گذشته بنا-دوران بیماری

    مرگ سلامت

    خانه ای که دیگر خانه نیست مخروبه است

    نگاهی به خانه ای که سلامت بود از خاندان سلامتی ها در جوار خانه یزدان پناه شهر قم

    وقتی از خیابان بهروز(باجک) قم به کوچه شماره ۱۱ وارد محله باغ پنبه میشوید اولین چیزی که نظر شما را جلب میکند خانه تاریخی طباطبائی هاست که در جوار خانه تاریخی یزدان پناه واقع شده خانه ای به عمر قاجار  که در گذشته بخشی از خانه یزدانپناه بوده، در ادامه به نگین محله خانه تاریخی یزدانپناه که در حال حاضر رستوران سنتی میباشد میرسیم در پیچ اول کوچه بادگیر زیبای خانه دل شما را می برد که سایه اش آرامش اهل کوچه است، خانه ای که این روزها با محله حال آشتی کرده و  درش بروی اهالی باز است، بعد از ظهر ها اهالی به حیاط خانه می روند و چایی می نوشند و از خاطرات گذشته میگویند. در کنار این خانه به سمت کوچه نو خانه زیبا و منحصر به فرد خاندان سلامتی ها هست(بود) خانه ای که عمرش به دوره مظفرالدین شاه  قجار میرسد است( با توجه به کتیبه خشتی  سر درش برای سال ۱۳۱۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۷۹ شمسی یعنی سالی که اولین دوربین فیلم برداری توسط مظفر الدین شاه وارد ایران شد) ، خانه ای  به مساحت ۱۶۴۹ متر مربع و زیر بنای ۷۶۴ متر مربع٫

    ویژگی های معماری بنا :

    • این بنا متشکل از دو بخش اندرونی وبیرونی است که از طریق یک دالان سرپوشیده در جبهه شرقی به هم مرتبط میشود.
      • بخش بیرونی:
        • شامل یک حیاط در مرکز با یک شاه نشین و زیرزمین در شمال غربی وچهار اتاق در جبهه جنوبی است. جبهه شمالی حیاط دارای طاقنماهای تزئینی است که شاخص ترین بخش این قسمت همان شاه نشین و زیرزمین شاه نشین و پنج دربی جبهه جنوبی است.
      • بخش اندرونی:
        • راه دسترسی به این بخش دالانی باریک و سرپوشیده با کتیبه کاشی خشتی است با تاریخ ۱۳۱۸ ه.ق که در جبهه شرقی واقع شده است . این فضا شامل یک حیاط درمرکز و رواقی درچهار طرف حیاط با ستونهای مربع آجری و دو ستون و سرستونهای سنگی حجاری شده در جبهه شرقی است و دارای ۸ اتاق در جبهه شمالی و غربی با کاربری های نشیمن- مطبخ وانباری است.
      • در این بخش از بنا نیز در زیر واحدهای مسکونی جبهه شمالی آب انبار و زیرزمین وجود دارد . این بنا در مجموع دارای ۱۶۴۹ متر مربع مساحت است که ۷۶۴ متر مربع آن شامل زیر بنا می شود . مصالح بکار رفته شامل خشت ، آجر ،سنگ،چوب،کاشی،ساروج وملات گچ است.
      • به گزارش برزن نیوز؛ مالک خانه سلامتی ها اکنون مصوبه ثبت ملی خانه را لغو کرده و قصد و ساخت بنایی جدید در محل خانه قدیمی دارد.
    • منابع و ماخذ تصاویر بیماری بنا: مستندات ادراه کل میراث فرهنگی استان قم
    • تهیه و تنظیم: محمد امیدواریان؛ پژوهشگر بافت تاریخی

     

     

    خانه دوست کجاست؟

    در فلق بود که پرسید سوار * آسمان مکثی کرد * رهگذر شاخه نوری که به لب داشت*به تاریکی شن ها بخشید و به انگشت  * نشان داد سپیداری و گفت:  نرسیده به درخت  *  کوچه باغی است که از خواب خدا سبزتر است * و در آن عشق به اندازه پرهای صداقت آبی است*میروی تا ته آن کوچه  * که از پشت بلوغ سر به در می آرد* پس به سمت گل تنهایی می پیچی * دو قدم مانده به گل*پای فواره جاوید اساطیر زمین می مانی*و تو را ترسی شفاف فرا می گیرد*در صمیمیت سیال فضا، خش‌خشی می‌شنوی:*کودکی می بینی *رفته از کاج بلندی بالا جوجه بردارد از لانه نور*و از او می پرسی  خانه دوست کجاست؟

    مرگ مویرگ های تاریخی باقی مانده از شخصیت گذشته ما

    شنیده های حاکی از این است که مالک یا مالکین خانه تاریخی سلامتی ها توانسته اند خانه را از ثبت آثار ملی خارج کنند و خانه را تخریب کنند.

    ( البته با هماهنگی شهرداری منطقه ۷ شهر قم، فعلا جلوی عملیات تخریب گرفته شده است)

    میراثم آرزوست!؟

    نبود بودجه برای تملک !؟

    ورثه ای بودن!؟

    خلاء قانونی!؟

    نبود مدیریت واحد در محدوده بافت تاریخی!؟

     



    مطلب پیشنهادی

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    برج خورشیدی چین، کتابخانه پکن، کلیسای نوتردام پاریس، پارک خورشیدی تایوان، موزه بزرگ مصر و موزه ملی شیخ زاید در امارات تعدادی از برترین پروژه‌های معماری هستند که در سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهند شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *