پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 4257
  • 6 ویژگی که استاندار جدید اصفهان باید دارا باشد
    ۶ ویژگی که استاندار جدید اصفهان باید دارا باشد

    ۶ ویژگی که استاندار جدید اصفهان باید دارا باشد

    برزن نیوز: بدنبال تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، به رسم معمول گمانه زنی ها و صحبت های پشت پرده زیادی برای تعیین استانداران جدید در حال وقوع است.
    بالطبع استانداری اصفهان نیز با توجه به اعلام استاندار فعلی مبنی بر کناره گیری از سمت خود تا ۱۵ روز دیگر و تمکین به قانون، از این قاعده مستثنی نیست و در گوشه و کنار گزینه های متفاوتی در حال مطرح شدن است.
    کلیه گزینه های مطرح شده دارای مزیت هایی نسبت به دیگری هستند اما بنظرم استاندار بعدی باید از ۶ ویژگی زیر برخوردار باشد:
    ۱. تمکین به روح قانون؛ روح حاکم بر قانون منع بکارگیری بازنشستگان دمیدن هوایی تازه به مدیریت کلان اجرایی و بروکراتیک کشور است و به همین خاطر نمی توان کسی را جایگزین استاندار فعلی کرد که نهایتا ۳ تا ۵ سال با استاندار فعلی اختلاف سنی داشته باشد بلکه باید فردی به مراتب جوان تر را که قابلیت هضم خواسته ها و اندیشه های نوِ جوانان را دارد جایگزین نمود تا بتواند حامل پیامی نو و هوایی تازه در جایگاه استانداری باشد. بنظرم فرد مذکور حداقل باید یک دهه اختلاف سنی با استاندار فعلی داشته باشد در غیر اینصورت نخواهد توانست تجلی بخش روح قانون باشد. و در نتیجه نمی تواند حامل پیامی نو و هوایی تازه برای مدیریت استان باشد.
    ۲٫ تاثیرگذاری عمده اقدامات قابل تامل استانداری در یکسال گذشته از کاهش نرخ بیکاری( از ۱۶.۳ درصد به کمتر از ۱۴ درصد و استمرار این روند) گرفته تا راه اندازی پورتال سرمایه گذاری( برای حذف بوروکراسی و ایجاد شفافیت بیشتر در واگذاری طرح های عمده استان)، اجرای طرح اشتغال کم آب بر برای مناطق آسیب دیده از کم آبی (با اعتباری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد تومان)، پیگیری سد تونل کوهرنگ۳ و…، نیازمند تداوم است، در غیر اینصورت عملکرد یکساله دولت در اصفهان ابتر خواهد ماند و دچار انقطاع خواهد شد.
    ۳٫ تجربه نشان داده مدیران ما زمانی که خود ریشه در یک برهه مدیریتی نداشته باشند، معمولا برای اینکه مُهرِ خود را بر پیشانی وضعیت موجود بزنند (یا اصطلاحا خود را اثبات کنند)، اقدام به نفی گذشته می کنند و این امر همواره آفت ما در سطح مدیریت هایمان در طول سال های گذشته بوده است. به عبارتی، مدیران ما عمدتا در “طول” یکدیگر بوده اند نه در “ادامه”. حال آنکه عامل اصلی در تولید، تدوام و رسوب اندیشه یک دولت، در گروِ “استمرار” است. بنابراین انتخاب فردی در درون استانداری اصفهان و از نیروهای موجود(همان طور که رییس جمهور نیز وعده کرده بودند) می تواند حامل پیام “استمرار” برای دولت باشد نه “نفی”. مسلما این استمرار حامل پیام ثبات و قطعیت بیشتر، چه در امر چینش نیروها و بوروکراسی و چه در اجرای پروژه های در دست اقدام و…، خواهد بود .
    ۴. براساس ارزیابی های انجام شده از سوی مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، مهمترین چالش اصفهان از نظر مردم این استان، مساله آب و محیط زیست آن است. و به همین خاطر فردی که حایز دانشی درخور در حوزه مسائل آب و محیط زیست باشد می تواند در تدبیر این اَبَرچالش استان بسیار کارگشا باشد.
    ۵. چنان که نظرسنجی ها و نتیجه آینده پژوهشی های موسسه آینده بان در اواخر سال گذشته نیز نشان داد از نظر مردم اصفهان ساماندهی آب و اقتصاد(اشتغال) از اولویت های مردم بشمار می رود و تدبیر درست در این امور نیازمند استانداری است که وابستگی چندانی به جناح های سیاسی ندارد و عمدتا شهرت خود را مدیون کارآمدی و پشتکارش است. چنین فردی می تواند محل اجماع نیروهای مختلف سیاسی، از بین بردن حواشی موجود برای تحمیل هزینه فرصت به دولت و آغازی بر خروج اصفهان از یک وضعیت “سیاست زده”(که به اعتقاد بسیاری بحران های کنونی آن ریشه در این امر دارند) نیز باشد.
    ۶. اصفهان بواسطه داشتن تاریخ، جغرافیا و اقلیم خاص نیازمند کسانی است که ذهن و تفکرشان برآمده از اقلیم کویری ایران باشد. در واقع، اگر بپذیریم جغرافیا و اندیشه در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند باید گفت که مردی از جنس کویر شاید بهتر بتواند بفهمد که در ذهن و روح مردمان کویر و مناطق فلات مرکزی ایران چه نگرش، اندیشه و منشی حاکم است و چگونه می توان رضایت آنان را حاصل کرد و در دلهایشان جا باز کرد.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *